вівторок, 19 лютого 2019 р.

Ідеї для розвитку логіки

Практичні прийоми

5 ідей для розвитку логічного мислення

Тренуймо логіку учнів середньої школи!
Вправи, ігри та задачі, які допоможуть школярам розвивати логічне мислення.
Погодьтеся, вміння мислити логічно завжди буде актуальним. Навички логічного мислення стануть у пригоді дітям у будь-якій сфері життя: на уроках, удома, при виборі майбутньої професії, а особливо – під час проходження ЗНО. Адже для успішного складання іспитів просто необхідно не тільки володіти матеріалом, а й мати розвинені навички логічного, критичного і креативного мислення!
Можливості розвитку логічного мислення – безмежні. Використовуючи їх, ми не лише тренуємо свій інтелект, а й удосконалюємо навички комунікації та вчимося допомагати іншим. Крім того, від рівня розвитку нашої логіки залежить і швидкість реагування на життєві виклики. А це чудово допомагає зберігати час і сили.
Ми вже писали про логічне мислення та техніки його розвитку в статтях «Розвиваємо логічне мислення учнів» і «Вправи для розвитку логічного мислення в учнів початкової школи». Ці матеріали допоможуть обрати найбільш дієві механізми розвитку логіки в учнів ваших класів.

Вправа «Об’єднуємо у групи»

Заздалегідь підготуйте перелік понять або термінів, які стосуються різних аспектів чи навіть тематичних блоків вашого предмету. Їхня кількість та складність визначаються індивідуально (залежно від віку дітей та рівня їхньої підготовки). Завдання для дітей: об’єднати у групи слова, які мають спільні ознаки чи характеристики. Діти також мають сказати, за яким критерієм вони відносять те чи інше слово до певної понятійної групи.
Проведення цієї вправи можна успішно поєднувати із опрацюванням навчального матеріалу з будь-якого предмету. Наприклад, на уроці історії:
Слова: ярлик, віче, курган, меч, кріпосне право, спис, князь, ізгой, літопис, цех, козак, гетьман, булава, мушкет, січ, фільварок.
Із цих слів, скажімо, можна скласти групу «зброя»: меч, спис, булава, мушкет. Також діти можуть запропонувати власні критерії для групування. Так, меч, спис і булава є холодною зброєю, а мушкет – вогнепальною.

Розв’язування логічних задач

Розв’язування логічних задач – це давно відомий, добре перевірений метод розвитку мислення учнів. Його робота базується на здійсненні мисленнєвих процесів, які пов’язані з використанням різноманітних понять, логічних конструкцій і мовних засобів. Тобто наші висновки щодо певного питання формуються завдяки порівнянню та співвіднесенню змісту декількох послідовних тверджень.
Приклади логічних задач для учнів середньої школи:
Сергійко, Ярослав і Петрик читали книжки. Один із хлопчиків читав про мандрівки, другий – про тварин, а третій – про спорт. Скажіть, яку книгу читав кожен із хлопців, якщо Сергійко не читав про тварин і спорт, а Ярослав – про спорт?
Школярки Тетяна, Настя, Юля і Аня піклувалися про природу, саджаючи дерева. Хтось із них садив яблуні, хтось – груші, хтось – вишні, хтось – сливи. Які дерева висаджувала кожна із дівчат, якщо Настя не саджала сливи, яблуні та груші, Юля не саджала яблуні та груші, а Тетяна – не саджала яблуні?

Гра «Додаємо-віднімаємо»

Запропонуйте дітям цікаве і незвичайне заняття, яке поєднує елементи математики і філології, а також тренує логічне мислення. Замість звичних для дітей чисел тут використовуються слова. І саме з ними діти мають здійснити математичні дії. Наприклад:
ДодаванняЗавдання: Бу + відтінок = квітка, яка ще не розпустилася.
Відповідь: Бу + тон = бутон.
ВідніманняЗавдання: Вид транспорту – о = одиниця вимірювання.
Відповідь: Метро – о = метр.
Приклади завдань
  • ї + Жан ... Руссо = тварина, яка має голки (їжак)
  • к + смугаста комаха = зачіска дівчини (коса)
  • у + ім’я єгипетського бога Сонця = переможний вигук (ура)
  • м + суп із риби = комаха (муха)
  • за + будинок за містом = потребує вирішення (задача)
  • ав + помідор = зброя (автомат)
  • ко + її грає актор = монарх (король)
  • посудина – а = там зберігають гроші (банк)
  • помідор – ат = окрема книга (том)
  • похід у гості – ит = кінний транспорт (віз)
  • новинне видання – ета = «блакитне паливо» (газ)
  • побиватися за кимось – ити = звук, який відтворює людина (голос)
  • ідол – ир = хрещений батько (кум)
  • суспільний – ний = мешканці країни (народ)

Вправа «Співвіднесені вирази»

Фразеологізми – це універсальний засіб для тренування мислення. Вони розвивають не лише логіку, а й критичне і креативне мислення, уяву та фантазію дітей. Крім того, усталені вислови допомагають нам висловлюватися лаконічно, яскраво і дотепно.
Наведіть дітям такий сталий вираз і попросіть обрати із декількох запропонованих фраз ту, яка б найкраще відображала зміст фразеологізму. Наприклад:
Знову за рибу гроші –
а) якщо хочеш щось отримати – треба платити;
б) настирливо домагатися чогось;
в) риба коштує дорого.
Правильна відповідь: Знову за рибу гроші – настирливо домагатися чогось.
Варіанти завдань:
Манна небесна –
а) несподівані життєві блага;
б) дуже смачна каша;
в) іноді з неба може впасти щось корисне.
Ні за цапову душу –
а) у цапа немає душі;
б) щось коштує занадто дорого;
в) цілком даремно.
У свинячий (собачий) голос –
а) несвоєчасно, дуже пізно;
б) якісь неприємні звуки;
в) уміння говорити із тваринами.
Як собака на сіні –
а) почуватися дуже комфортно;
б) досягати небувалого успіху;
в) ні собі, ні іншим.
Для ускладнення завдання можна дати дітям більше варіантів відповідей на кожне завдання.

«Математичні будинки»

Математичні завдання чудово розвивають логічне мислення. Наприклад, можна використати гру «Математичні будиночки», яка є цікавим і корисним заняттям. Зверніть увагу, що її складність може варіюватися залежно від рівня знань дітей та від досвіду її використання.
Перший рівень:
Постав у вільне віконце будиночка потрібний знак математичної дії, щоб число на даху було відповіддю.
 
Другий рівень:
Запиши у вільні віконця потрібний знак математичної дії та таке число, щоб результатом було число на даху. Такі завдання дають можливість дібрати кілька варіантів розв’язання. Додатково можна дати завдання дібрати максимальну кількість варіантів, які б відповідали числам одного будиночка.
 
Діти можуть тренувати логічне мислення не лише на уроках, а і вдома, граючи з друзями чи подорожуючи. Головне – пояснити учням, що це цікаво і зовсім не складно! Крім того, такі заняття можна пов’язати із вивченням навчального матеріалу. Обов’язково спробуйте створити власні ігри та вправи і поділіться ними з колегами!

Немає коментарів:

Дописати коментар